Melodifestival - de tilldelade städerna!

Som ni säkert har ärkt, ni som följer bloggen dagligen, så har det inte blivit lika mycket skriverier om Melodifestivalen och vad som hänt runtomkring den här i min blogg. Anledningen är att det hänt så mycket på senare tid, det är fullspäckat schema varje vecka och jag hinner inte riktigt med den här bloggen. Just om Melodifestivalen är det nästan viktigare att blogga på Schlagerzoot då det är en ren och skär schlagerblogg.

Idag presenterades det i vilken stad varje artist/grupp hamnade och jag tänkte publicera allt här, samt skriva en liten kommentar om varje. Tänkte även redan nu gissa vilka som går vidare, bara genom namnen. Nu kör vi!



Bidrag/artister i Göteborg

Disconnet Me - Marie Serneholt
Marie är en oerhört duktig sångerska och jag tror hon kan tillföra en del till festivalen, men jag hade gärna sett en återförening av A-Teens. Det hade varit kul, men jag tror på Marie faktiskt.

Jag tror på oss - Scotts
Som alla har märkt råder det just nu Dansbandsfeber på SVT men som tur var slipper Scotts köra en dansbandslåt men jag tycker ändå det här äe ett nej! För man har sett alldeles för mycket utav dem genom Dansbandskampen.

Med hjärtat fyllt av ljus - Shirley Clamp
Att Shirley gör comeback är bara så himla kul. Hon har en helt fantastisk röst och jag hoppas att låten är lika bra som hennes tidigare. Hon kommer definitivt vara en av mina favoriter!

Snälla, snälla - Caroline af Ugglas
Caroline är otroligt cool, men hennes rörelser på scen tål jag bara inte! Det blir för mycket,därför hoppas jag att hon skippar lite sådana rörelser. Men hennes röst är cool. Sen är hon otroligt trevlig också.

Stay The Night - Alcazar
Alcazar är grymma! Jag tror på dem och hoppas att de har en grym låt. Men eftersom de varit med själva och skrivit den finns det ju ingen tvekan om att den är bra, de skulle inte ställa upp utan en bra låt.

Tick Tock - Nina Söderquist
Vinnare utav TV3:s musikaltävling West End Star och minns jag rätt är hon en fantastisk sångerska. Här ska hon sjunga rock, och det tror jag passar utmärkt!

Welcome To My Life - Jonathan Fagerlund
Jonathan har jag ingen koll på, vet bara att han turnerade lite med Nickelodeon i somras. Antar att han kommer bli en lite uitav en flickidol. Många småtjejer som kommer rösta på honom.

You're My World - Emilia
Emilia kommer nog alla starkast ihåg genom hennes Big Big World som hon slog igenom med för läääänge sen. Mitt starkaste minne utav henne är Svenska Favoriter-galan 2007. Hon kommer in på scen och ska repa, jag är den enda som jublar. Det tyckte hon va jättekul och vi fick värsta konnektion där!



Bidrag/artister i Skellefteå

1000 Miles - H.E.A.T
Vad finns det att säga här? Jag har inte den blekaste aning om vilka detta är, men David Stenmarck har skrivit låten och han skriver bra låtar! Så jag har ganska höga förväntningar ändå.

Hope & Glory - Måns Zelmerlöw
Måns är tillbaka igen, och det är jättekul! Han kan ju sjunga och han kan även dansa. Här gäller det att förvänta sig ett stort dansnummer. Det kommer bli bra!

Jag ska slåss i dina kvarter! - Lasse Lindh och Bandet
Lasse Lindh är tillbaka nästa år igen, och jag vet inte vad jag tycker... Gillade han inte i årets festival så värst, men han hade ingen jättedålig låt. Jag hoppas att det här är bra!

It's My Life - Amy Diamond
Amy Diamond är ju bra, så det är kul att ha henne tillbaka. Hoppas den är bättre än hennes Thank You, för den har jag någonting emot... Hennes höga toner tror jag...

Kärlekssång från mig - Markoolio
Det här är ju bara SÅ ROLIGT att Markoolio är med. Jag tyckte ju att han och Bengtzing kunde ställt upp med Värsta Schlagern, men nu får vi ändå äntligen så Markoolio i festivalen. Sen att Dea och Jessica körar gör det ju till en flashback Sommaren 2007.

Never Been Here Before - Jennifer Brown
Jag har verkligen ingen aning om vad Jennifer tidigare gjort, jag visste inte hur hon såg ut förrän jag var på presskonferensen. Namnet har man hört, men that's it!

Show Me Heaven - Lili & Susie
Lili & Susie gör comeback. Det tycker jag är kul! Jag gillar deras låt de hade 1989, även fast det inte är den bästa låten men ändå. Tycker det är kul.

What If - Cookies'n Beans
Det här är ett stort NEJ! Jag gillar absolut inte Frida Öhrn så det här är något jag dissar just nu, vem vet, jag kanske gillar låten...



Bidrag/artister i Leksand

Alla - Sofia
Sofia var med redan 2007 men då gick det inte så bra direkt. Det tror jag inte det gör nu heller, för hon är ett noname för alla faktiskt.

Du vinner över mig! - Mikael Rickfors
Jag kan inte många låtar med honom... Som stormen river öppet hav och Vingar. Det är de jag kommer på nu. Men han är bra, men inget jag skulle ringa och rösta på tror jag...

Här för mig själv - Maja Gullstrand
Maja minns jag inte så bra från Fame Factory, men vet att hon var med... Dock inget jag gillar!

I Got U - Rigo & The Topas Sound feat. Red Fox 
Här har jag ingen aning om vem dom är, men skulle tro att det är sån musik jag bara säger nej! till...

Joker som presenteras senare 

Så vill stjärnorna - Molly Sandén
 
Molly har en helt fantastisk röst och hennes Det finaste någon kan få är bara helt fantastisk! Jag tror jag kommer gilla det här ganska mycket och hoppas hon gör ett bra nummer. Ballader passar henne!

The Queen - Velvet
Velvet försöker igen! Det är kul för hon är grym, och hon hade ett av de snyggast scenframträdandena i årets festival. Jag hoppas och tror att det går till final för Velvet den här gången!

You're Not Alone - BWO
BWO försöker igen, men en ballad... Tror jag de vinner iår? Nej, för det har de inte gjort tidigare... Men man vet aldrig. Men att det är en bra låt det är det inget snack om...



Bidrag/artister i Malmö

Du är älskad där du går - Susanne Alfvengren
Susanne Alfvengren har jag bara ett minne med, det var när jag jobbade med henne under en Allsångskväll förra hösten, hon är riktigt trevlig. Hon sjöng tillsammans med Mikael Rickfors just låten Som stormen river öppet hav.

Esta noche - Next 3
Ingen aning om vilka det här är, men känns som det blir ett nej! där med...

Higher - Artist ej klar

Killing Me Tenderly -
Anna Sahlene & Maria Haukaas Storeng
Det här är bara så bra och KUL. Maria är helt fantastisk och Anna likaså! I somras var jag som ni kanske minns på Allsång på Skansen just när Maria var där och vi blev utnämnda som hennes Största svenska fans. Det tror jag vi är faktiskt, så kul att få se henne tävka i Sverige! En av de största favoriterna kommer det här bli!

La voix - Malena Ernman
Jag har ingen aning om vem det här är. Men har fattat så mycket att det är Opera, men känns som det är jobbig opera... Terran i årets var ju iallafall cool! Det här blir nog bara skrikigt och jobbigt...

Love Love Love - Agnes
Agnes har jag aldrig förstått mig på. Sjunga det kan hon och jag gillar vinnarlåten Right here right now, men aldrig gillat henne... Tror inte jag kommer gilla det här heller.

Moving On - Sarah Dawn Finer
FANTASTISKA Sarah Dawn Finer är tillbaka igen, det är jag så glad över. Hon har en helt fantastisk röst och jag tror att den här låten är minst lika bra som I remember love och det kommer gå långt för Sarah, kanske inte vinst men bra iallafall!

Sweet Kissin? In The Moonlight - Thorleifs
Jag vet inte vad jag ska säga, det råder Dansbandshysteri på SVT men om jag fattade det rätt så är det här en låt med massa schlager i också. Inte ren dansbandslåt. Så kanske jag gillar det lite ändå... Men det återstår att se!


Ja, så ser det alltså ut! Även vad jag tycker, nu ska jag tippa lite genom att bara se artisterna:

Göteborg
Final: Alcazar & Shirley Clamp
Andra Chansen: Marie Serneholt & Scotts

Skellefteå
Final: Måns Zelmerlöw & Markoolio
Andra Chansen: Amy Diamond & Lili&Susie

Leksand
Final: BWO & Velvet (om inte jokern är väldigt stark)
Andra Chansen: Molly Sandén & Mikael Rickfors

Malmö
Final: Sarah Dawn Finer & Anna&Maria
Andra Chansen: Agnes & Thorleifs

Ja, nu gissar jag då bara på artisterna. Ska bli intressant och se om jag har några rätt när det väl är dags!

Nu har ni fått ett riktigt mellofierat inlägg, och jag måste säga att det var riktigt kul att skriva det. Tillbaka till det gamla vanliga känns det som. Nu ska jag däremot sova, godnatt!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Erkänn Micke du kommer rösta på Jonathan! :P

2008-12-18 @ 14:33:43
URL: http://leeniz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0